Home      Το σύνολο      PROJECTS      Συναυλίες      Ρεπερτόριο      Δημοσιεύματα      Media      Υλικό δημοσιότητας      Επικοινωνία
 
 

 

ΞΕΝΑΚΗΣ ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΙΑΝΝΗ ΞΕΝΑΚΗ

 

 

Καλλιτεχνική Διεύθυνση: Αλέξανδρος Μούζας
Μουσικολογική Τεκμηρίωση, Κείμενα: Αντώνιος Αντωνόπουλος              
Σκηνοθετική Επιμέλεια: Αλεξάνδρα Γεωργοπούλου
Προβολές Βίντεο: Βίκη Μπέτσου

ERGON ENSEMBLE

 

 


 

Ο Ιάννης Ξενάκης είναι ο συνθέτης και o στοχαστής που πρώτος εισήγαγε τον επιστημονικό λογισμό στη μουσική συνθετική διαδικασία, υλοποιώντας τη σύζευξη τεχνών και επιστημών. Έχει γράψει περί τα 150 έργα  –οργανικά, φωνητικά, ηλεκτροακουστικά, ηλεκτρονικά, μεικτά, πολύτοπα – και πλήθος θεωρητικών κειμένων, τα σημαντικότερα των οποίων περιλαμβάνονται σε 5 βιβλία. Εμπνέεται από τη φύση, την Αρχαία Ελλάδα, τα βιώματά του, τα φυσικά μοντέλα και τα μαθηματικά.
Ως άνθρωπος, σχεδόν άγνωστος μέχρι σήμερα, ο Ξενάκης υπήρξε ενδοστρεφής, μοναχικός, επίμονος και πολύ αυτοπειθαρχημένος. Είχε εμμονή στην ιδέα της ελευθερίας. Ήταν λάτρης της φύσης, της θάλασσας και της Ελλάδας. Ντροπαλός και λιγόλογος, προσπαθούσε να κρύβει την ευαισθησία του, να μην διακρίνονται οι τραυματικές εμπειρίες από την παιδική και την νεανική του ηλικία. Η υπερβολική εργατικότητα που τον χαρακτήριζε, όμως, είχε ως αποτέλεσμα να αρρωστήσει τελικά από διαβήτη και να εγκαταλείψει τη σύνθεση το 1997.
Η παράσταση επιδιώκει να προσεγγίσει σφαιρικά τον ιδιότυπο Έλληνα δημιουργό και να φέρει τον ακροατή σε αμεσότερη επαφή με την μουσική του, τον τρόπο σκέψης και την προσωπικότητά του.
Μέσα από τις συνεντεύξεις που κατά καιρούς παραχώρησε και, κυρίως, την παρουσίαση αυτοβιογραφικών αναφορών και σκέψεων σε πρώτο πρόσωπο – με τον λόγο του αφηγητή – δίνεται στο κοινό η δυνατότητα να γνωρίσει τον Ξενάκη ως στοχαστή και ως άνθρωπο.
Στην σκηνή, περίοπτη θέση καταλαμβάνει το UPIC (Πολυαγωγία), το όργανο ηλεκτρονικής σύνθεσης μέσω γραφιστικού σχεδιασμού που ο ίδιος ο Ξενάκης επινόησε. Συμβολίζει την καθοριστική συμβολή του στη σύνθεση με ηλεκτρονικά μέσα και τα ηλεκτροακουστικά έργα του, που ακούγονται κατά την παράσταση: Diamorphoses (1957), Concret PH (1958), Orient-Occident (1960), Persépolis (1971), Voyage absolu des Unari vers Andromède (1989) κ.ά.
Διαλεγμένα με προσοχή, τα επτά οργανικά έργα που παρουσιάζονται από το Ergon Ensemble είναι αντιπροσωπευτικά του δημιουργού τους: Διπλή ζυγιά (1951, πρώιμη αναζήτηση στις ρίζες), Ανακτορία (1969, για την ομορφιά και τον έρωτα), Χάρισμα (1971, στην ψυχή που φεύγει μαγικά), Παλίμψηστο (1979, σαν το μεθοδικό ξαναχάραγμα σβησμένου πάπυρου), Keren (1986, ένταση από αρχαϊκό κέρας), Rebonds (1987-88, με την πρωτόγονη ενέργεια του παλμού των κρουστών), Ο-Μέγα (1997, η δραματική αναγνώριση του τέλους της δημιουργίας). 
 Αντώνιος Αντωνόπουλος  

                                  

Το πρόγραμμα στη μορφή αυτή παρουσιάστηκε στο Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου στις 8 Ιουνίου 2011

Διάρκεια: 1 ώρα και 30 λεπτά (με διάλειμμα)

Αφηγητής: Γιώργος Καραμίχος
Μουσική διεύθυνση: Νίκος Τσούχλος
ERGON ENSEMBLE
 

Πρόγραμμα

Είσοδος κοινού
Diamorphoses (1957) ηλεκτρακουστικό έργο

Α‛ μέρος
Dhipli Zyia (1952) για βιολί και τσέλο
Anaktoria (1969) για 8 μουσικούς
Xenakis Electro-Acoustic Sonorities - Αποσπάσματα από τα έργα: Concret PH (1958), Orient-Occident (1960), Hibiki Hana Ma (1969-70),Polytope de Cluny (1972), Voyage absolu des Unari vers Andromède (1989)

Charisma (1971) για κλαρινέτο και τσέλο

Διάλειμμα
Persepolis (1971) ηλεκτρακουστικό έργο

Β‛ μέρος
Palimpsest (1979) για 11 μουσικούς
Rebonds (β’ μέρος) (1987-89) για κρουστά
Keren (1986) για τρομπόνι
O-Mega (1997) για σόλο κρουστά και 13 μουσικούς

 

 

 

 

 

 


Choose language
 
© 2008 site.gr