top of page
art-1.PNG

Σύγκρουσις / Sýnkrousis

Ημερομηνίες

27.07 — 28.07.2024

Ώρα Έναρξης

20.40

Αρχαιολογικό Μουσείο Χαλκίδας «Αρέθουσα»

Εrgon ensemble

Φαίδων Μηλιάδης (βιολί), Δημήτρης Τραυλός (τσέλο), Κώστας Τζέκος (κλαρινέτο), Χρήστος Σακελλαρίδης (πιάνο)

Επιμέλεια, σύνθεση, παρουσίαση κειμένων

Πάρις Μέξης 

Ηχοληψία

Δημοσθένης Μαρκούρης

Καταστροφική, γενεσιουργός ή και τα δύο μαζί, η σύγκρουση είναι μια από τις θεμελιακές καταστάσεις της συνάντησης ενεργειών, δυνάμεων, υλών, ανθρώπων, απόψεων και πολιτισμών, μετά την οποία οτιδήποτε συμμετείχε σε αυτήν αλλάζει καθοριστικά.

To Ergon ensemble παρουσιάζει τρία συναρπαστικά, σύγχρονα, μουσικά έργα με θέμα τη σύγκρουση ως ενιαίο αφήγημα για πιάνο, κλαρινέτο, τσέλο, βιολί και αφηγητή.

Τα έργα Shattila (2004-05) του Σαμίρ Οντέχ-Σαμίμι, που συνετέθη με αφορμή τη σφαγή στη Σάμπρα και τη Σατίλα στις 16 Σεπτεμβρίου του 1982, το Stalag VIIIA (2018) του Τριστάν Μυράιγ, που αναφέρεται στο στρατόπεδο συγκέντρωσης των Ναζί Stalag VIII-A και το Quatuor pour la fin du temps (1940) του Ολιβιέ Μεσσιάν, το κουαρτέτο που έγραψε ο συνθέτης όταν ήταν αιχμάλωτος στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Stalag VIII-A, θα παρουσιαστούν σε συνδυασμό με επιστημονικά και λογοτεχνικά αποσπάσματα, ποιήματα και πρωτότυπα κείμενα για τη σύγκρουση τότε και τώρα (και ίσως και για πάντα), σε επιμέλεια, σύνθεση και παρουσίαση του Πάρι Μέξη.

Πρωτότυπα/αδημοσίευτα κείμενα (Πάρις Μέξης, 2023-2024)

  • Θραύσμα
    Πάρις Μέξης
    2024

 

  • «Να σας ζήσει»
    Πάρις Μέξης
    2023

 

  • «Πιέζω»
    Πάρις Μέξης
    2024

 

  • «Ένα πιθηκοειδές που μιλάει κοιτάζει ψηλά στον ουρανό και αναρωτιέται»
    Πάρις Μέξης
    2024

Κείμενα που συμπεριλήφθηκαν στην παράσταση εκτός των πρωτότυπων κειμένων με τις ευχαριστίες μας στους εκδοτικούς οίκους για την ευγενική τους παραχώρηση

  • “Γένεσις (έκδοση Γ’)”
    Τάσος Λειβαδίτης,
    “Τάσος Λειβαδίτης, Υάκινθοι, Βιολέτες και ηλιοτρόπια,
    Μια επιλογή ποιημάτων από τον Γιάννη Κοντό”
    εκδόσεις ΚΕΔΡΟΣ, 2008
    ISBN 978-960-04-3806-2

 

  • «Θαμπό φανάρι»
    Γιώργος Σκαμπαρδώνης
    “Νοέμβριος, 33 Διηγήματα”
    εκδ. Πατάκη, 2014
    ISBN 978-960-16-5551-2

 

  • «Ρωμιοσύνη Ι» - απόσπασμα
    Γιάννης Ρίτσος
    «Ποιήματα 1930-1960, B´»
    εκδ. Κέδρος, 1961
    ISBN 978-960-04-0457-9

 

  • «Χορικό» από «Το βάθος του κόσμου (1961)» - απόσπασμα
    Νικηφόρος Βρεττάκος
    «Η Εκλογή μου, ποιήματα 1933-1991»
    εκδ. Ποταμός, 2008
    ISBN 978-960-66-9123-2

  • Απόφθεγμα
    Ursula K. Le Guin
    &
    «Στην καρδιά της καρδιάς μιας άλλης χώρας (απόσπασμα)» - απόσπασμα
    Ετέλ Αντνάν
    μετάφραση Πίτερ, Ράνια, Ελένη
    «Αραβίδες Ντίβες: Ανθολογία σύγχρονης αραβο-αμερικανικής ποίησης»
    εκδ. Αρχείο 71 και Περιοδικό Τεφλόν, 2021

 

  • “Η πραγματικότητα Απαιτεί” - επιλογή
    Βισουάβα Σιμπόρσκα
    «Η ζωή εδώ και τώρα»
    μετάφραση: Μπεάτα Ζουλκιέβιτς,
    εκδ. Καστανιώτη, 2021
    ISBN 978-960-03-6827-7

 

  • «Διάλογος Πρώτος» από την συλλογή «Διάλογοι», 1956 - επιλογή
    Νίκος Καρούζος
    «Καρούζος: Τα Ποιήματα (Πρώτος Τόμος), 1961-1978»
    εκδ. Ίκαρος, 2013
    ISBN 978-960-72-3352-3

Με μια περίβλεπτη ιστορία 14 ετών στον κόσμο της τέχνης, το Ergon Ensemble έχει καταφέρει να εδραιώσει τη θέση του ως ένα κορυφαίο σύνολο σύγχρονης μουσικής, τόσο εντός της Ελλάδαςόσο και στη διεθνή σκηνή. Έχοντας στις τάξεις του ορισμένους από τους πλέον διακεκριμένουςμουσικούς της χώρας μας, το Ergon Ensemble έχει τις καταβολές του στη Διεθνή Ακαδημία τουEnsemble Modern, συγκεντρώνοντας ένα δυναμικό σύνολο καλλιτεχνών, που ταιριάζει στιςιδιαίτερες απαιτήσεις της εκάστοτε παραγωγής. Το σύνολο έχει κατακτήσει την ευρεία αναγνώρισητόσο των κριτικών όσο και του κοινού και φημίζεται για το εξαιρετικό επίπεδο των συναυλιών τουκαι των πρωτοποριακών εγχειρημάτων του, που συγκεράζουν αρμονικά την ορχηστρική και τημουσική δωματίου, το μουσικό θέατρο, τη σύγχρονη όπερα, τον χορό και την πολυμεσική μουσική.

Οι ζωντανές εμφανίσεις του Ergon Ensemble έχουν φιλοξενηθεί σε ξακουστούς συναυλιακούςχώρους και φεστιβάλ ανά την υφήλιο, ανάμεσά τους στο Konzerthaus της Βιέννης, στο ΦεστιβάλΤεχνών Herrenhausen στο Αννόβερο, στην documenta στο Κάσελ, στο Suså στη Δανία, στοInternational Pharos Contemporary Music Festival στην Κύπρο, στο Bigli New Music Festival στηνΚωνσταντινούπολη, στο φεστιβάλ SNF Nostos στην Αθήνα και στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.Το Ergon Ensemble ενθουσιάζει τακτικά το ελληνικό κοινό με τις εμφανίσεις του στις πιοκαταξιωμένες αίθουσες συναυλιών, όπως είναι το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Επιπλέον, το σύνολοσυνεργάζεται συχνά με την Ελληνική Λυρική Σκηνή, φέρνοντας στο προσκήνιο σύγχρονες όπερεςκαι έργα μουσικού θεάτρου.Οι αξιοσημείωτες παραγωγές στο ρεπερτόριο του Ergon Ensemble περιλαμβάνουν ένα ευρύφάσμα εμπειριών, από «Το Βιβλίο της Ανησυχίας» του Michel van der Aa έως το σαγηνευτικό“Madness”, με έργα των Thomas Larcher, Peter Maxwell Davies και Ιάννη Ξενάκη. Θα πρέπει νααναφερθούν επίσης οι παραγωγές “Icones” με έργα του Peter Maxwell Davies, ένα συγκινητικό αφιέρωμα στον συνθέτη Claude Vivier, το πρότζεκτ “Alternativa”, η υποβλητική όπερα «Z» τουΜηνά Μπορμπουδάκη και η μαγευτική συναυλία με μουσική τους πάνω σε ταινίες-σταθμούς τουβωβού κινηματογράφου.Στις κορυφαίες στιγμές του συνόλου συγκαταλέγονται οι καθηλωτικές εμφανίσεις τους στα éαρfέστιβαλ και SNF Nostos Festival, σε συνεργασία με τη συνθέτρια και ερμηνεύτρια ShivaFeshareki, η παρουσίαση του έργου «Η φωνή των Βάκχων» του Γιάννη Αγγελάκη, στο πλαίσιο τουπρογράμματος «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» του Υπουργείου Πολιτισμού, καθώς και μιασυναυλία αφιερωμένη στη μουσική του Ιάννη Ξενάκη στο Pharos Contemporary Music Festivalστην Κύπρο.

Highlights  της σεζόν 23-24 συμπερολαμβάνουν  την ερμηνεία τους σε εμβληματικές συνθέσεις του Steve Reich, όπως το “Radio Rewritε” και το“Reich / Richter” στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, την παρουσίαση του έργου “Pytheas” της Maja Ratkje, και την συνεργασία τους με τον παγκοσμίου φήμης τρομπετίστα και μαέστρο Håkan Hardenberger.

Ο Πάρις Μέξης είναι σκηνογράφος, σκηνοθέτης και creative director. Εργάζεται στις παραστατικές τέχνες, στην επικοινωνία και στην διαφήμιση στην Ελλάδα και διεθνώς. Παράλληλα με την κύρια καλλιτεχνική του δραστηριότητα στην όπερα, το θέατρο, τον χορό και στο ζωντανό θέαμα, σχεδιάζει εκθέσεις, εγκαταστάσεις και δρώμενα. Είναι καλλιτεχνικός συνεργάτης στις ομάδες σχεδιασμού επικοινωνίας Beetroot και Caparo με την ιδιότητα του creative director και του copywriter. Είναι ραδιοφωνικός παραγωγός εκπομπών καλλιτεχνικού ενδιαφέροντος με έμφαση στη μουσική, έχει εργαστεί στους ραδιοφωνικούς σταθμούς Amagi, Αθήνα 9.84 και παρουσιάζει την πρωινή εκπομπή «σήμερα με τον Πάρι Μέξη» στο Τρίτο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. Σχεδιάζει εξώφυλλα βιβλίων για τις εκδόσεις Πατάκη και εξώφυλλα δίσκων μουσικής για τις εταιρίες Virgin Classics, Aparté, Decca, Sony Classics, Deutsche Gramophone, Harmonia Mundi. Έχει ευρεία εκπαιδευτική δραστηριότητα παραδίδοντας διαλέξεις, σεμινάρια και εργαστήρια, διδάσκει περιστασιακά στον εκπαιδευτικό όμιλο τέχνης, design & media, ΑΚΤΟ και είναι σύμβουλος επικοινωνίας στο ιδιωτικό σχολείο CGS. Εργάζεται ως σύμβουλος επικοινωνίας στον ιδιωτικό τομέα και σε κρατικούς φορείς.

Είναι ιδρυτικός πρόεδρος της Ένωσης Σκηνογράφων και Ενδυματολόγων Θεάτρου Ελλάδος, ιδρυτικό μέλος της εταιρίας διαπολιτισμικής καλλιτεχνικής εκπαίδευσης Polyphonica για παιδιά που ανήκουν σε κοινωνικά ευπαθείς ομάδες, ιδρυτικό μέλος και σύμβουλος επικοινωνίας στο πολιτιστικό φεστιβάλ Mind the Fact και μέλος του Παγκόσμιου Οργανισμού Σκηνογράφων και Τεχνικών (OISTAT).

Ο Πάρις Μέξης γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε σκηνογραφία και σχεδιασμό παραγωγής στο Λονδίνο, στο Central Saint Martins College of Art and Design (MA Scenography, BA Theatre: Design for Performance) και στην Πράγα, στο Divadelni fakulta Akademie Muzickych Umeni [DAMU] (Opera Design), Αρχιτεκτονική Εσωτερικών Χώρων και Διακόσμηση στον ΑΚΤΟ και στο Middlesex University (BA Interior Design, Έπαινος Άριστης Επίδοσης το 1998 και το 1999) και μουσική στο Πρότυπο Πειραματικό Ωδείο.

Samir Odeh-Tamimi

(Ιαν 5, 1970 - Jaljuliya, κοντά στο Tel Aviv / Ισραήλ)

Για πολλά χρόνια, αυτός ο Παλαιστίνιο-Ισραηλινός συνθέτης με έδρα το Βερολίνο έπαιζε παραδοσιακή αραβική μουσική με διάφορα αξιόλογα σύνολα.

Το 1992-96 σπούδασε μουσικολογίαστο Christian-Albrechts-University of Kiel, και στη συνέχειασπούδασε σύνθεση με τον Younghi Pagh-Paan και μουσικήανάλυση με τον Günther Steinke στο Hochschule für Künsteστη Βρέμη. Έλαβε πρόσκληση για το φεστιβάλ pgnm bremen,με δύο παγκόσμιες πρεμιέρες. Το 2004 έλαβε πρόσκληση στοΙσραήλ για μια συναυλία της Ισραηλινής Ορχήστρας Δωματίου,υπό τη διεύθυνση του Noam Sheriff.Από τότε ο Odeh-Tamimi συνεργάστηκε με πολυάριθμα σύνολα.

Το πρώτο CD αποκλειστικά αφιερωμένο στα έργα του εκδόθηκε από την Deutscher Musikrat (ΓερμανικόΜουσικό Συμβούλιο) στην εταιρεία Wergo το 2011. Το 2008 αρκετά από τα έργα τουπαρουσιάστηκαν κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ Klangspuren Schwaz (Αυστρία). Στις 6 Φεβρουαρίου 2009 το ορχηστρικό του έργο Rituale πραγματοποίησε παγκόσμια πρεμιέραστο Μόναχο από την Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, υπό τη διεύθυνσητου Arturo Tamayo.

Στις 20 Αυγούστου 2010 το έργο του Leila and Madschnun και την 1ηΟκτωβρίου 2010 το έργο Hinter der Mauer έκαναν παγκόσμια πρεμιέρα στη Γερμανία.Το 2008 προσκλήθηκε για διαμονή ενός μήνα στην Κωνσταντινούπολη σε σχέση με το"into-project" του Siemens Arts Program και του Ensemble Modern. Η σύνθεση Cihangirπου προέκυψε έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στη Φρανκφούρτη τον Οκτώβριο του 2008 καιέκτοτε βρίσκεται σε περιοδεία με τους Ensemble Modern. Το 2003 του απονεμήθηκε τοΠρώτο Βραβείο στον Διαγωνισμό Σύνθεσης του Ιδρύματος Elisabeth-Schneider.

Το 2012 οOdeh-Tamimi ήταν «composer in residence» στο Kölner Kunststation Sankt Peter (ΚέντροΤέχνης St. Peter της Κολωνίας). Του έχει αναθέσει η Deutschland Funk να γράψει έναπειραματικό έργο για εκκλησιαστικό όργανο για την Εκκλησία των Ιησουιτών του ΑγίουΠέτρου στην Κολωνία. Το έργο «Orgel Mixturen» θα κάνει πρεμιέρα στις αρχές Οκτωβρίουτου 2012, από τον οργανίστα Dominic Sustek στο Διεθνές Φεστιβάλ Σύγχρονης Οργανικής Μουσικής στην Κολωνία.

Tristan Murail

Γεννημένος στη Χάβρη το 1947, ο Tristan Murail έλαβε ανώτερα πτυχία κλασικής και βορειοαφρικανικής αραβικής από την Ecole Nationale des Langues Orientales Vivantes, καθώς και πτυχίο στις οικονομικές επιστήμες, ενώ παράλληλα συνέχιζε τις μουσικές του σπουδές. Το 1967 έγινε μαθητής του Olivier Messiaen στο Ωδείο του Παρισιού και σπούδασε επίσης στο Institut d'Etudes Politiques στο Παρίσι, αποφοιτώντας τρία χρόνια αργότερα. Το 1971 του απονεμήθηκε το Prix de Rome και αργότερα έλαβε το Πρώτο Βραβείο σύνθεσης από το Ωδείο του Παρισιού. Τα επόμενα δύο χρόνια τα πέρασε στη Ρώμη, στη Villa Medicis. Επιστρέφοντας στο Παρίσι το 1973, ίδρυσε το Ensemble L'Itineraire με μια ομάδα νέων συνθετών και οργανοπαίχτων. Το σύνολο κέρδισε γρήγορα ευρεία αναγνώριση για τη θεμελιώδη έρευνά του στον τομέα της ορχηστρικής απόδοσης και των live electronics. Στη δεκαετία του 1980, ο Tristan Murail χρησιμοποίησε την τεχνολογία των υπολογιστών για να προωθήσει την έρευνά του στην ανάλυση και σύνθεση ακουστικών φαινομένων. Ανέπτυξε το δικό του σύστημα σύνθεσης με τη βοήθεια μικροϋπολογιστή και στη συνέχεια συνεργάστηκε με την Ircam για αρκετά χρόνια, όπου δίδαξε σύνθεση από το 1991 έως το 1997 και συμμετείχε στη σύλληψη του προγράμματος σύνθεσης με τη βοήθεια υπολογιστή "Patchwork". Το 1997, ο Tristan Murail διορίστηκε καθηγητής σύνθεσης στο Πανεπιστήμιο Columbia στη Νέα Υόρκη, διδάσκοντας εκεί μέχρι το 2010. Και πάλι στην Ευρώπη, συνέχισε να δίνει master-classes και σεμινάρια σε όλο τον κόσμο, ήταν προσκεκλημένος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Mozarteum στο Σάλτσμπουργκ για τρία χρόνια και σήμερα είναι προσκεκλημένος καθηγητής στο Ωδείο της Σαγκάης.

Ολιβιέ Μεσσιάν (Αβινιόν 1918 – Κλισύ 1992)

Ο Ολιβιέ Μεσσιάν είναι ένας από τους σημαντικότερους συνθέτες του 20ού αιώνα. Οργανίστας, πιανίστας αλλά και ορνιθολόγος, αναγνωρίστηκε διεθνώς για την εμπνευσμένη διδασκαλία του στο Conservatoire του Παρισιού. Κοντά του μελέτησαν συνθέτες όπως ο Pierre Boulez, ο Karlheinz Stockhausen, ο Ιάννης Ξενάκης, ο Gérard Grisey, ο Tristan Murail και ο György Kurtág. Ο Μεσσιάν ανέπτυξε μια προσωπική μουσική γλώσσα, που βασίζεται σε ρυθμούς της ινδικής μουσικής και τη μετρική της αρχαίας ελληνικής μουσικής, σε ένα ολοκληρωμένο αρμονικό σύστημα το οποίο συνδύαζε με χρωματικές αντιστοιχίες, στην ενσωμάτωση μεταγραφών από φωνές πουλιών, στην περίτεχνη ενορχήστρωση και στη χρήση σπάνιων οργάνων (όπως τα κύματα Μαρτενό).

Πολλά έργα του έχουν έντονο θρησκευτικό χαρακτήρα, καθώς η πίστη ήταν γι’ αυτόν μια δημιουργική κινητήρια δύναμη. Συνέθεσε μεγάλους κύκλους έργων για σόλο πιάνο («20 βλέμματα πάνω στο Θείο Βρέφος», «Κατάλογος πουλιών»), για εκκλησιαστικό όργανο («Λειτουργία της Πεντηκοστής», «Βιβλίο για όργανο»), μουσική δωματίου («Κουαρτέτο για το τέλος του χρόνου», «Ο μαύρος κότσυφας»), έργα για φωνή («Ποιήματα για τη Μι», «Τραγούδια της γης και του ουρανού», “Harawi”), για μεγάλη ορχήστρα («Η Ανάληψη», «Συμφωνία Τουρανγκαλίλα»), την όπερα «Άγιος Φραγκίσκος της Ασίζης» κ.ά.

bottom of page